Så blev öl en trenddryck
Mikrobryggerier

Så blev öl en trenddryck

Öl har länge förknippats med kvantitet istället för kvalitet. Pubkulturen och det relativt billiga priset har gjort att ölen har fått sig ett oförtjänt dåligt rykte. De senaste åren har det dock skett en ölrevolution och massor av spännande ölmärken har etablerat sig på marknaden. Mikrobryggerier har slagit igenom stort och bidragit till att ölen har flyttat in i finrummen. Här kan du läsa mer om hur denna trendiga drycks utveckling.

Uråldrig dryck som ger dålig andedräkt

Öl är en uråldrig dryck som producerats i närmare 7000 år. Den tillverkades ursprungligen av jäst, vatten och korn eller någon annan stärkelsebaserad ingrediens. Vanligtvis kryddas ölen med kryddor, bär, honung eller frukter. Öl har länge haft ett rykte om att ge dålig andedräkt vilket gör att vissa undviker att dricka denna gyllene dryck. Öl har ett lågt pH-värde vilket gör att saliven blir syrligare vilket påverkar andedräkten negativt. Som tur är går det enkelt att åtgärda dålig andedräkt. Varumärket GUM hos https://www.sunstargum.com/se/ erbjuder en innovativ lösning för att uppnå balanserad munhälsa. Denna smarta tandvårdslösning motverkar dålig andedräkt när du ätit eller druckit, men den arbetar även förbyggande för att förbättra munhygien.

Från jättar till mikrobryggerier

Ölintresset i Sverige och utomlands är enormt stort och det finns inga tecken på att det kommer att minska. Marknaden har länge dominerats av fem stora bryggerier, men det senaste årtiondet har mycket förändrats. Sedan det svenska EU-inträdet 1995 har det blivit enklare att starta bryggerier idag finns det totalt 344 bryggerier i Sverige. Många av dessa är så kallade mikrobryggerier som producerar mindre än 100.000 liter öl per år. Detta gör att utbudet av ölsorter och smaker är betydligt mer varierat än vad det var för 10-20 år sedan. Konsumenternas intresse för småskalig ölproduktion ser inte ut att avta vilket gjort att även finkrogarna valt att ha flera olika ölsorter på deras dryckesmenyer.